我的天,dat heeft even geduurd.. - Reisverslag uit Peking, China van Bas Bergen - WaarBenJij.nu 我的天,dat heeft even geduurd.. - Reisverslag uit Peking, China van Bas Bergen - WaarBenJij.nu

我的天,dat heeft even geduurd..

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

24 November 2013 | China, Peking

Hallo allemaal!

Jullie zullen wel denken, Djiezus Kraist, die Bas is ons óf compleet vergeten, óf hij maakt geen ene kont mee daar in Peking. Voor beide geldt echter het tegendeel. Mijn excuses voor de lange stilte, maar heel veel dingen zijn al dagelijkse routine geworden en lijken niet per se interessant genoeg om te vertellen. Hopelijk maakt deze poging, tezamen met de foto’s op basvanbergen.shutterfly.com onder het kopje “Life in Beijing”, het weer een beetje goed.

Natuurlijk mag het cliché “wat vliegt de tijd toch” niet ontbreken in welk reisverslag dan ook. Ik wil daarom toch graag even zeggen dat ik (eerlijk waar) niet kan geloven dat het al weer bijna december is. Al bijna 3 maanden ben ik van huis, en het voelt alsof ik pas vertrokken ben. Gelukkig krijg ik via Whatsapp veel berichtjes binnen die bewijzen dat het leven thuis gewoon doorgaat, met veel leuke dingen die ik mag missen. Ik vrees dat ik volgende zomer een grote inhaalslag zal moeten maken.

Maar tot mijn grote opluchting kan ik niet zeggen dat ik me hier verveel. Naast de lessen heb ik genoeg tijd om leuke dingen te doen, dus dat doe ik dan ook! We gaan met enige regelmaat (lees: een aantal keer per week) naar een bar genaamd Nova, een kroeg die een gezellig heengaan biedt met (verrassend genoeg) de nodige dorstlessende aanvullingen. Een aantal (Chinese) meisjes dat daar werkt heeft ons al een paar keer mee op sleeptouw genomen naar dingen als karaoke-barren en de goede plekken om (laat) nog iets te eten. Iedere keer weer feest.

Hoewel ik tot twee weken geleden nog in de korte broek rond kon lopen, begint het weer nu toch echt kouder te worden. De kwaliteit van de buitenlucht is meestal niet om over naar huis te schrijven, wat schijnbaar alleen maar slechter zal worden naarmate de winter de stad verder overneemt. Het wordt dus tijd om een masker te gaan kopen om te voorkomen dat ik straks het equivalent van zes bullen Van Nelle zware shag naar binnen aan het hijsen ben als ik een keer op en neer naar de supermarkt loop. Op gezonde Geijsterse lucht hoef ik hier dus niet te rekenen. Misschien kunnen pap en mam in maart een vol botterhamzèkske meenemen voor het idee.

Na vele jaren alleen tenksport beoefend te hebben, heb ik ook weer besloten om een beetje te gaan bewegen. Twee jongens die bij mij op de gang wonen zijn tamelijk fanatiek in het bezoeken van de sportschool, en dat is net het zetje dat ik nodig blijk te hebben om zelf ook iets te gaan doen. Heel veel zal het niet uithalen, maar wat beweging is normaal gesproken nooit verkeerd.

Een aantal weken geleden heb ik weer als figurant in een film gespeeld. Dit keer was het voor de film “Outcast”, een internationale productie met onder andere Nicholas Cage en Hayden Christensen (die van Jumper en Star Wars). We werden met een groep van ongeveer 30 man naar een stad buiten Beijing gebracht, waar we vijf dagen bleven voor de opnames. Deze opnames waren een stuk interessanter dan die van “Old Boys 2”, waar ik de vorige keer bij was. Hier kwamen daadwerkelijk stunts en gevechten bij kijken, met zwaarden, paarden en de hele mikmak. Het was bovendien erg interessant om grote namen aan het werk te zien. Als het goed is kom ik samen met een aantal andere Nederlanders goed in beeld, wanneer we een karrenwiel grijpen en die vervolgens naar de poort rollen met de intentie hem in te rammen met het betreffende wiel. Helaas moesten we eenmaal bij de poort het wiel afgeven aan de stuntmannen, maar ik denk dat we wel te zien moeten zijn in het eindresultaat. Dit was de leukste scène, voor de rest was het vooral achter paarden aan door de stad rennen en af en toe een dode kruisvaarder spelen. Al met al een heel leuke ervaring! Ze hebben ons gewaarschuwd om voorzichtig te zijn met het online zetten van foto’s van de set en de acteurs tot het uitkomen van de film (wat pas volgende zomer is), dus dat ben ik ook geweest. Mocht je meer foto’s willen zien, dan kan ik die altijd via Whatsapp sturen.

Een fantastisch concept hier in China is de website “Taobao”. Het is een soort van Chinese eBay, waar echt alles te koop is. Het is allemaal in het Chinees, wat het iets lastiger maakt. Ik was aan het denken hoe ik hier voor jullie een spelletje van kan maken, mochten jullie je ooit een keer vervelen, en ik denk dat ik iets bedacht heb. Ik geef iedereen drie weken de tijd om het raarste/gekste/leukste/lelijkste ding te vinden onder de 100 Chinese yuan, wat voor Taobao een godsvermogen is, en de link naar mij te mailen. Ik zal hier dan een internationale, onpartijdige jury samenstellen die vervolgens de winnaar zal aanwijzen. Mocht je winnen, dan zal ik je gratis het betreffende item opsturen als prijs. Waarschijnlijk ben je naast pap, mam en oma de vierde die dit leest, dus je maakt een goede kans, dunkt me. Ik heb geen idee of dit gaat werken, of jullie dit leuk vinden, en of jullie er überhaupt tijd voor hebben, we zullen zien. Je kunt ook de Taobao-app downloaden, mocht je het onder het poepen willen doen. Als je hier de humor van in kunt zien, ga dan op zoek op www.taobao.com en stuur me voor 15 december een berichtje met de link via de mail of Facebook. Spread the word! Ik ben benieuwd.

Zo, nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte. Vergeet niet de foto’s (waaronder een paar van de film) te kijken op basvanbergen.shutterfly.com!

Groeten,
Bas

  • 24 November 2013 - 08:58

    Mieke:

    Ha Bas, fijn iets van je te lezen. Ook hier vliegt de tijd, gelukkig ben je niet eenzaam in Beijng. En natuurlijk ga ik ook meedoen met de wedstrijd, groetjes mam

  • 24 November 2013 - 09:15

    Harry:

    Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt in China Bas. Na je eerdere berichten was ik er al niet zo bang voor dat het niet zo zou zijn! En, ik ga zeker proberen indruk te maken op de internationale jury met mijn keuze. Groetjes, je pa.

  • 24 November 2013 - 10:28

    Diny:

    Ha, ik ben de 3e volgens mij ;)) maar alle gekheid op een stokje. Heerlijk toch dat je door de social media zo "dicht"bij huis en toch ver weg kunt zijn. Dat is ook zo bij Iris en voor je het weet vliegt de tijd zoals je al aangaf. Leuk verhaal weer en we gaan ons best doen om iets te zoeken op Taobao! Groetjes Harrie en Diny

  • 24 November 2013 - 10:48

    Angela En Ard:

    He Bas,
    Leuk om weer eens van je te horen. Ook wij zijn blij dat je het naar je zin hebt daar in spleetogen republiek. Dat is altijd goed om te horen.
    Dat je hier veel mist dat is een feit, maar dat gaat ook gewoon door zonder jou. Dat hebben wij ook allebei mogen ervaren. Maar vergeet niet, jouw ervaringen zijn zoveel waardevoller. Het meeste wat hier gebeurd, gebeurd ook nog wel een keer weer als je weer terug bent.

    We genieten nog steeds van je mooie tekening, vooral Jinke en Kris raken er niet over uit gepraat als we in de kantine zitten!!!

    Veel plezier nog en 见你

    Ard, Angela en een knuffel van Jinke, Kris en Evy

  • 24 November 2013 - 14:51

    Iris Eijssen:

    Ni Hao Bas! Wat een leuke update weer! Fijne reminder dat het bij mij ook weer eens tijd werd ;) We hebben laatst al een internationaal skype gesprek Sydney-Beijing gehad en kan me helemaal in dat 'wat vliegt de tijd toch' herkennen! Kan ook niet wachten om je volgend jaar te proberen te spotten in de film. Hoe vet! En ben uiteraard ook deelnemer aan de challenge. Game on!
    X Iris

  • 24 November 2013 - 15:46

    Bert:

    FUCK je komt in een film MET een karrewiel. Karrewiel is echt de bom en het is ook eeuwig vastgelegd. Ik ben niet vaak even jaloers geweest als op dit moment. Fuck. Een karrewiel. Fuuuck. Zo goed.

  • 24 November 2013 - 19:24

    Petra:

    Hoi Bas,
    Wat leuk om te lezen hoe het met je gaat en wat je allemaal doet in het verre China.
    Dat je acteertalent bezit hadden we al vernomen. Geweldig om nu ook de foto's te kunnen zien.
    Veule groetjes uut Aostrum, John, Petra, Joost, Gijs, Wies

  • 24 November 2013 - 21:27

    Ome Wim:

    Ha Bas,
    Ik moet je helaas teleurstellen, je hebt van de zomer niks om in te halen want hier gebeurt niets, behalve dan dat we enne neje Vorst hebbe, zaal de Kei half afgebroke en ok wer host opgebouwd is, ozze Willem angehalde is dur de Pliesie umdat hej midde op de weg fietste mit en stel andere bandiete, dat ze dur enne van Pow Nejs op zien snuut geslage hebbe, de Nao Jaorsvergadering ok wer plats hed gevonde en ik dizze kier nie zat was, Sinterklaos al vurdat de Vorst uutkwam gezet hed dat hej docht dat hej uut Gildekringe zuj komme (mar ja dat was ok logisch want dat stond natuurlik ien zien groete boek).
    Doen ze trouwes ien Sjiena ok an Sinterklaos en zao jao hebbe die dan gele Piete.
    Ik wiet nog nie of ik iets goj zuuke op den Sjinese marktplats mar ik wil evt. wel ien de internasionale jury zitte um te beoordele welke van de sjinese megjes(waor gej mit naor die nao-aapbar waart gewist) de mojste is.
    De lucht is nie allien in Peking ereg slecht, nao twiee daag ertesoep mos ik ok host en masker koepe.
    Alle flauwekul op en stokske Bas.
    Doet goed ow best we halde contact.
    groet,
    Ome Wim

  • 24 November 2013 - 22:22

    Gerda Van Bergen:

    Dag Bas Leuk om je verslag weer te lezen , ja de tijd vliegt voorbij , voor je het weet is er een jaar voorbij dus geniet van je jaar in China , ik heb ook genoten van het fimpje van Vincent en wacht op een volgende van jou !
    Oma

  • 19 December 2013 - 17:25

    Annemiek:

    Heej Bas!
    Fijn om iets van je te horen..en een leuk filmpje trouwens! Halverwege bleef hij hangen, dus zal straks nog eens kijken of ik hem helemaal kan afspelen.
    Alvast fijne feestdagen en we horen weer van je!

    Groetjes (de andere) Bas en Annemiek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 02 Feb. 2011
Verslag gelezen: 838
Totaal aantal bezoekers 39434

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 30 Juni 2014

Beijing Daxue

30 Augustus 2011 - 25 Januari 2012

Studeren in Xiamen, China

Landen bezocht: