De eerste dagen in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Bas Bergen - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Bas Bergen - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Beijing

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

31 Augustus 2013 | China, Peking

Na een lange zomer en een prachtig feest afgelopen vrijdag was het dan eindelijk zo ver: de reis naar China kon beginnen. Ik werd door pap en mam weggebracht naar de luchthaven in Düsseldorf, vanwaar ik via Dubai naar Beijing ben gevlogen. 17 uur en een hamburger bij de Burger Sjeik in Dubai later landde ik rond 15.30 uur op het vliegveld van Beijing, waar het al aangenaam warm was. Om er voor te zorgen dat ik door de taxichauffeur wel afgezet maar niet opgelicht zou worden had een Duits meisje dat ik had leren kennen tijdens de laatste vlucht even opgezocht hoe veel de rit naar het hostel ongeveer zou moeten kosten. Ook heeft ze even strak in het Chinees opgeschreven dat de chauf me niet hoefde proberen me te tillen, omdat ik wel wist wat het zou kosten. Dit hielp enorm en ik werd afgezien van de normale Chinese taxi-etiquette netjes naar het hostel gebracht. Vroeg in de avond kwam Vincent, die al twee maanden hier een stage heeft gelopen en straks samen met mij Chinees gaat leren, even langs voor een biertje. Toen was het redelijk bedtijd en vanzelfsprekend heb ik na de lange reis heerlijk geslapen op het betonnen, Chinese matras.

De volgende dag hebben Vincent en ik alvast een beetje het universiteitsterrein verkend. Het is mooier en groter dan de vorige keer in Xiamen, en als je er rondloopt lijkt het meer op een park dan op een campus. Die dag konden we ook al onze kamer claimen. We hoopten eigenlijk dat we nog een eenpersoonskamer konden krijgen, maar die waren helaas al niet meer beschikbaar. Daarom zit ik nu met Vincent op een tweepersoonskamer, die erg ruim en netjes is. Het lijkt meer op een hotelkamer dan op een studentenkamer, maar hopelijk kunnen we er iets gezelligs van maken. We waren eigenlijk van plan om deze kamer te onderverhuren en zelf een appartement te gaan zoeken in de stad, maar nadat we vandaag een rondje over het “zhongguanyuan global village” (zoals dat hier heet) gelopen hebben zijn onze plannen toch iets veranderd. Er blijkt een zwembad, sportschool, bowlingbaan, squashbaan, karaokebar, biljartzaal en roomservice te zijn waar we praktisch gratis gebruik van kunnen maken als we hier blijven wonen. Bovendien zitten er ook verschillende restaurantjes en ligt het niet ver van ons lesgebouw af. Nu is het idee om toch iets in de stad te huren, mochten we uit willen gaan en daar in de buurt willen slapen, maar niet een compleet appartement maar gewoon één kamer, wat een stuk goedkoper is. Zo kunnen we dan een beetje in de stad wonen en een beetje op de universiteit, wat dus ook van twee kanten voordelen biedt.
Voor de rest zijn Vincent en ik vrijdagavond, de laatste avond dat ik mijn kamer in het hostel had, nog op stap geweest in Sanlitun, een district dat bekend staat om zijn kroegen en clubs. Vandaag moesten we ons registreren op de campus en eindelijk krijgen we een beetje informatie over het komende jaar. Duidelijk is in ieder geval dat we de komende vijf dagen niks hoeven te doen.

Ik zal jullie proberen op de hoogte te houden via deze blog en zo snel mogelijk een paar foto’s uploaden. Ik heb een VPN gedownload waarmee ik gewoon YouTube en Facebook kan gebruiken, dus het is net of ik niet weg ben.

Tot snel!
Bas

Foto's via https://basvanbergen.shutterfly.com/pictures

  • 31 Augustus 2013 - 18:26

    Diny:

    Ha Bas, je hebt in ieder geval wel een eigen matrasje :) Veel plezier!

  • 31 Augustus 2013 - 19:36

    Mam:

    Ha Bas, gelukkig dat ze op de hoogte waren van jullie komst. De eerste dagen zijn jullie nog lekker vrij, fijn om de stad en de universiteit te verkennen, mam

  • 01 September 2013 - 11:00

    Annemiek:

    Ha Bas, klinkt goed allemaal, geniet ervan!

  • 01 September 2013 - 11:11

    Petra:

    Hoi Bas,

    Fijn dat ow vliegreis goed iis verloepe.
    En zoewe te lease is ut studenteleave zo slecht nog nie.
    Veul plezier.

    Groetjes uut Aostrum, van os allemaol.

  • 02 September 2013 - 22:17

    Peter En Anita :

    HEJ Bas, leuk om te horen dat je een goede reis hebt gehad, en je nu al aan het genieten bent.
    veel plezier daar.gr

  • 04 September 2013 - 19:47

    Kim:

    Hey Bas, Haoyun, wan de kaixin!! Geniet van alles wat je mag meemaken en leren. Groetjes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 02 Feb. 2011
Verslag gelezen: 577
Totaal aantal bezoekers 39441

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 30 Juni 2014

Beijing Daxue

30 Augustus 2011 - 25 Januari 2012

Studeren in Xiamen, China

Landen bezocht: