Het is begonnen! - Reisverslag uit Peking, China van Bas Bergen - WaarBenJij.nu Het is begonnen! - Reisverslag uit Peking, China van Bas Bergen - WaarBenJij.nu

Het is begonnen!

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

12 September 2013 | China, Peking

Hallo allemaal!

Het is al weer een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen, maar nu wordt het toch tijd voor een update. Ik zal beginnen bij afgelopen weekend, waarin eigenlijk van alles gebeurd is.

Vorige week vrijdag hebben Vincent en ik gefigureerd in een Chinese film, Old Boys 2. Via een website waar veel info op staat over wat er in Beijing gebeurt, thebeijinger.com, had Vincent een agent gevonden. Hij zocht mensen om te figureren in een film, en zodoende kwamen we daar terecht. We werden ’s morgens om 07.00 uur verwacht op een metrostation aan de andere kant van de stad, waarna we met vele anderen in een klein busje naar een club-achtig gebouw gebracht werden. De scène die voor die dag op het programma stond was een fragment uit een talentenshow zoals we die kennen van Idols, The Voice en alle andere. Vincent werd uitgekozen om een deelnemer te spelen die hard moest juichen voor de jury, en ik mocht security/bodyguard spelen samen met drie Russen die alleen over seks konden praten. Het was een lange dag, maar heel interessant om te zien hoeveel werk er nodig is voor het opnemen van een paar seconden film. We wachten nog op kaartjes voor de première, maar mochten ze onverhoopt ons adres niet kunnen vinden dan gaan we maar gewoon naar de bioscoop als ie eenmaal draait.

Zaterdagmiddag zijn Vincent en ik met een groepje Boeddhisten taartjes gaan bakken. Dat klinkt redelijk random, en dat was het eigenlijk ook wel. Vincent is al langere tijd hier en is in die maanden bij deze groep uitgekomen, meer voor de lol dan wat anders. De mensen in deze groep doen regelmatig één of andere activiteit samen, en dit keer was het tijd om mooncakes, of maantaartjes, te bakken. Dit is een soort traditie in China, en dit soort taartjes worden massaal gegeten tijdens het Mid-Autumn Festival. Deze feestdag zit er aan te komen, dus nu al staan alle supermarkten vol met die schele taartjes. Zelf gebakken smaakten ze wel aardig, maar die uit de winkel zijn niet per se aan te raden. Het was een hele gezellige middag met leuke, jonge mensen. Ik mocht al meteen in de Boeddha WeChatgroep (de Chinese Whatsapp) en werd uitgenodigd voor de volgende activiteit. Erg leuk allemaal, maar ik zie mezelf nog niet echt een Boeddhist worden. Boeddhisten zijn veganistisch en mogen nog geen mug dood slaan. Bovendien moet je iedere dag een heilig boek voorlezen. Ain’t nobody got time fo dat. Desondanks respect voor degenen die dat wel volhouden (gelukkig lang niet iedereen in die groep).

Diezelfde avond zijn we met een groep internationals van de uni naar het enige echte Beijing Oktoberfest geweest! Wat een feest. We waren in goed gezelschap (stuk of 10/12 Duitsers en wat Amerikanen), dus dorst hebben we niet geleden. Dat is misschien ook wel te zien op de foto’s. Er waren voornamelijk Chinezen (verrassend), en de combinatie met bier is altijd hilarisch. We overwegen zelfs om terug te gaan komende zaterdag..

Ondertussen zijn we ook een keer naar de IKEA geweest. De universiteit had vervoer in de vorm van bussen geregeld en internationale studenten konden zich opgeven om mee te gaan. Ook voor Chinezen is dit een hele attractie, complete gezinnen zitten daar gewoon tv te kijken. Praktische zaken als beddenlakens, een nachtlampje, en een koffiemaker (yes!) zijn daar, net zoals in Nederland, redelijk goedkoop te halen.

Verder zijn de lessen ook begonnen afgelopen maandag. Ik zit in twee verschillende klassen, één specifiek voor gesproken Chinees, de andere is iets algemener. Beide leraren zijn aardig, duidelijk en begrijpelijk, iets wat toch wel fijn is wanneer je hele les in het Chinees is. Met maximaal vier uur les per dag is het schema natuurlijk slopend, ik moet zelfs twee keer in de week om acht uur begonnen. “Het holst van de nacht”, zoals een wijs man ooit sprak over dat tijdstip. Gelukkig is er in het weekend genoeg gelegenheid om bij te tanken in Wudaokou, een stukje Beijing waar kroegen niet bepaald dun gezaaid zijn.

Ik laat snel weer iets van me horen. Ik heb nu een Chinees telefoonnummer, +8613041125050. Ik zal mijn Nederlandse nummer wel af en toe checken, maar op dit nummer ben ik makkelijker te bereiken. Whatsapp werkt gewoon door op mijn oude nummer, dus dat is altijd mogelijk!

Net als de vorige keer zijn er wat foto’s op https://basvanbergen.shutterfly.com/ te vinden.

Groeten,
Bas

  • 12 September 2013 - 19:37

    Selma:

    hej bas....
    Leuk om weer je verhalen te volgen.
    Klinkt als een heel leuk feestje daar haha.
    Geniet,

    Liefs Sekma

  • 12 September 2013 - 20:05

    Jeroen Visse:

    Hey Bas, goed verhaal, lekker kort... zorg dat je niet TE moe wordt op de uni, 4 uur per dag is nie niks. Als je kansen ziet voor een dogwash daar dan hoor ik het wel ;-)

  • 12 September 2013 - 22:47

    Merel:

    Gadver mooncakes, te vies! Maar de rest klinkt erg leuk!! Veel plezier nog ook voor Vincent:)

  • 13 September 2013 - 10:41

    Annemiek:

    Ha Bas, zo te lezen heb je een druk programma gelukkig dat je maar 4 uur per dag naar college hoeft want een excursie naar Ikea mag je natuurlijk zeker niet missen!

    Groeten, fam. Peeters

  • 13 September 2013 - 12:23

    Gerda Van Bergen:

    Dag Bas
    Leuk om weer iets van je te horen , en zo te zien verveel jij je niet , en 4 uur les ! Wat vermoeiend is dat !
    Liefs en groetjes voor jullie alle twee
    Oma

  • 14 September 2013 - 14:57

    Ome Wim:

    Ha Bas,
    Effe een reactie uit Geijstere, Old Boys 2 ? waren die van Old Boys 1 allemaal dood omdat ze van die jonge gasten nodig hadden?
    Ik kan me wel voorstellen dat 4 uur per dag meer dan genoeg is, allemaal van die chinese tekens of zoiets, nee Bas Ome Wim begrijpt het wel, laat die anderen maar lachen.
    Ik zal proberen je perikelen een beetje bij te houden dus blijf vooral posten
    groet,
    Ome Wim

  • 24 September 2013 - 13:43

    Diny:

    Hoi Bas, ik had vandaag gasten uit Shanghai, das bij jou om de hoek toch ;) Ik heb zitten luisteren als ze onderling spraken en ik krijg alleen maar meer respect voor jou. Dat is toch een ingewikkeld taaltje, dat Chinees!!
    Groetjes, Harrie en Diny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 02 Feb. 2011
Verslag gelezen: 644
Totaal aantal bezoekers 39444

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 30 Juni 2014

Beijing Daxue

30 Augustus 2011 - 25 Januari 2012

Studeren in Xiamen, China

Landen bezocht: